پلتفرم معاملاتی ژاوِکس
 تاریخ لیست ایردراپ های تلگرامی علیزاده: استخراج رمز ارز همه علت قطعی برق نیست ممنوعیت انتقال پول به صرافی Binance توسط بانک Santander انگلستان
همکاری دنیای ورزش و ارزهای دیجیتال در سال 2021 به اوج خود رسید.
  • 1400/10/12
  • ژاوکس

سال گذشته در بسیاری از زمین‌های بسکتبال در آمریکا و زمین‌های فوتبال اروپا، تبلیغات مرتبط با ارزهای دیجیتال به وضوح به چشم می‌خورد.

دنیای ورزش در سال گذشته به محلی برای نمایشِ سرعت پذیرش ارزهای دیجیتال تبدیل شد. ارزهای دیجیتال و ورزش در سال 2021 به تاثیر گذاشتن روی یک‌دیگر ادامه دادند و هم‌افزایی بین این دو در چندین جبهه کاملا مفید بود. ارتباط بین دنیای ورزش و ارزهای دیجیتال و فناوری‌های بلاک چین در چند سال گذشته به آرامی در حال گسترش بود و در سال 2021 به اوج خود رسید. سال گذشته در بسیاری از زمین‌های بسکتبال در آمریکا و زمین‌های فوتبال اروپا، تبلیغات مرتبط با ارزهای دیجیتال به وضوح به چشم می‌خورد. علاوه بر این، از دیگر همکاری‌ها می‌توان به حمایت‌های مالی ساده، اطلاع‌رسانی از یک برند برای معاملات و پلتفرم‌های پرداختی، معرفی NFTها و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. از زمین‌های بسکتبال NBA تا زمین‌های فوتبال اروپا، کریپتو همچنان در معرض دید کاربران و بازارهای جدید قرار می‌گیرد. توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در 12 ماه گذشته به یک کلمه خانگی تبدیل شده‌اند. صنعت سرگرمی با هنرمندان، نوازندگان، مشاهیر، برندها، موسسات و سازندگان محتوا، در خط مقدم این گسترش قرار داشته است تا به طرفداران و مجموعه‌ داران کلکسیون‌های دیجیتالی منحصربه ‌فرد خود خدمت کنند. ورزش همیشه پایه اصلی صنعت سرگرمی بوده و لحظاتی بی‌رقیب و بی‌نظیر را ارائه می‌کند که اثری پاک ‌نشدنی بر طرفداران در سراسر جهان بر جای می‌گذارد. در گذشته، کلکسیونی‌ها و یادگاری‌های بی‌نظیر به طرفداران خوش‌شانس حق بالیدن به دوستان و خانواده‌شان را می‌دادند. ظهور NFT ها این را به یک دامنه دیجیتال تبدیل کرده است که در آن طرفداران می توانند NFT های ارزشمند را در بازارها و پلتفرم های مبتنی بر بلاک چین به دست آورند، تجارت کنند و به نمایش بگذارند. NBA مسیر خود را در این زمینه روشن کرده است و نکات برجسته ویدیویی از بازی های فصلی را به کلکسیون های NFT تبدیل کرده است که صدها میلیون دلار درآمد از طریق پلتفرم NBA Top Shot ایجاد کرده است. گران‌ترین NBA Top Shot NFT، کارتی افسانه‌ای با دانک از لبرون جیمز، در اکتبر 2020 به قیمت شگفت‌انگیز 230000 دلار فروخته شد. دنیای فوتبال آمریکا هم در سطح بازیکن و تیم وارد این فضا شده است. تام بردی خود را در کتاب‌های تاریخ NFL ثبت کرده است و به عنوان دو محصول موفقیت خود در این زمینه، به چهره‌ای برجسته در دنیای تجارت و سرگرمی تبدیل شده است. او در ماه آوریل خبرساز شد و بازار NFT خودش را به نام Autograph راه اندازی کرد. این پلتفرم بزرگ‌ترین نام‌ها در ورزش آمریکا و همچنین چهره‌های تاثیرگذار از دنیای بازیگران، موسیقی‌دانان و دیگر چهره‌های سرگرمی هالیوود را برای تولید و فروش مجموعه‌های دیجیتالی منحصربه ‌فرد به کار گرفته است. ما در مورد بازیکنانی مانند تایگر وودز بزرگ گلف، یوسین بولت، قهرمان دوی سرعت، تونی هاوک نماد اسکیت بورد، سیمون بایلز ژیمناستیک ایالات متحده و البته خود برادی صحبت می کنیم که همگی NFT های منحصر به فرد خود را به کلکسیونرهای سراسر جهان ارائه می دهند. راب گرونکوفسکی، شریک طولانی مدت بردی در NFL در جنایت، با حراج کارت تجارت دیجیتال NFT سری قهرمانی خود، قبل از راه‌اندازی Autograph، این امتیاز را بالا برد. این سری از چهار کارت منحصر به فرد "GRONK Career Highlight Refractor Card" تشکیل شده بود که هر کدام دارای 87 نسخه دیجیتالی در فروش بودند، در حالی که پنجمین کارت برجسته شغلی مستقل کارت جایزه قرعه کشی بود. این حراج دو روز به طول انجامید و در مجموع 349 کارت معاملاتی در حراج فروخته شد و همچنین کارت یکباره Career Highlight به 95 مالک مختلف فروخته شد. ارزش کل معاملات حراج 1014 اتر به ارزش 1.8 میلیون دلار در زمان فروش بود. بازار مبتنی بر اتریوم، استخراج و تجارت NFT هایی را که بین طرفداران فوتبال بسیار محبوب بوده اند، آسان می کند. کاربران می‌توانند کارت‌های پخش دیجیتالی را خریداری کرده و معامله کنند که عملکرد بازیکن واقعی آنها را منعکس می‌کند. کلکسیونرها می توانند یک تیم پنج نفره متشکل از کارت های بازیکن دیجیتال خود بسازند که در لیگ های فانتزی رقابت می کنند. Socios دیگر بازیگر اصلی در دنیای NFT های فوتبال اروپا، کارت های تجارت دیجیتال و کلکسیون است. این پلتفرم به باشگاه‌ها اجازه می‌دهد تا توکن‌های طرفداران را در بلاک چین اختصاصی خود منتشر کنند که به طرفداران اجازه می‌دهد در مورد تصمیمات باشگاه مانند تغییرات کیت، دسترسی به محتوای انحصاری و مشارکت در سایر فعالیت‌های جامعه رای دهند. در سال 2021، Socios از زمان آغاز به کار خود 250 میلیون دلار توکن فن فروخته است در حالی که ارزش بازار فضای توکن هواداران ورزشی در شش ماه آخر سال 60 درصد افزایش یافته است. برندهای ورزشی نیز به دنبال همسویی با زمان هستند، و ظهور متاورس دو تا از بزرگترین برندهای ورزشی جهان را به واسطه مشارکت استراتژیک با شرکت کنندگان در صنعت وارد فضا کرده است.  آدیداس با برش NFT وارد فضای NFT شد که به عنوان یک توکن دیجیتال عمل می کند که به کاربران متاورس امکان دسترسی به پوشیدنی های دیجیتال آدیداس را می دهد. NFT از 30000 نسخه، در اصل توکن، تشکیل شده بود که به حراج گذاشته شد. آخر هفته افتتاحیه آن بیش از 11300 اتر فروش داشت، به ارزش 43 میلیون دلار در آن زمان، زیرا کاربران متاورس برای ایمن کردن سود آدیداس خود جمع شدند. نایک که مصمم بود با رقبای خود همگام شود، RTFKT، یکی از بزرگترین مجموعه‌های NFT در اوپن سی را خریداری کرد تا بتواند پوشیدنی‌ها و اقلام نایک خود را در متاورس در حال رشد تولید کند.
برندهای بزرگ دهه‌ها این کار را به نحوی عالی انجام داده‌اند و شرکت‌های ارزهای دیجیتال و ارائه‌دهندگان خدمات اخیراً از آن بهره کامل می‌برند. برند Crypto.com را می‌توان در زمین‌های فوتبال بزرگ‌ترین لیگ‌های اروپا، داخل هشت ضلعی UFC بسیار محبوب و در مدارهای نمایش جاده‌ای جذاب فرمول 1 مشاهده کرد. این شرکت قراردادهای حمایت مالی با لیگ ها، تیم ها و سازمان ها در همه این فضاها امضا کرده است تا بینندگان متنوع و زیادی را به دست آورد. تاجر و کارآفرین ارزهای دیجیتال سام بنکمن-فرید و پلتفرم معاملاتی مشتقات ارزهای دیجیتال او FTX نیز امسال رابطه خوبی با ورزش آمریکا داشته اند. FTX در اوایل سال 2021 حقوق نامگذاری استادیوم هیت میامی را در قراردادی 135 میلیون دلاری که تا سال 2040 ادامه خواهد داشت به دست آورد. این صرافی همچنین زمان پخش تبلیغاتی را برای NFL Super Bowl 2022، یکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی در آمریکا، تضمین کرد، زیرا به نظر می رسد کاربران جدید را جذب کند. کوین بیس، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال آمریکا، پس از انعقاد قراردادی چند ساله به عنوان شریک انحصاری پلتفرم ارزهای دیجیتال لیگ و زیرمجموعه‌های مختلف، لیگ‌ها و برندهای مرتبط با NBA، به یک اسلم دانک بزرگ دست یافت. این نمونه بارز تبلیغات محلی و جهانی است که ارزهای دیجیتال را به مخاطبان گسترده‌تری می‌رساند، که تنها قرار است افراد بیشتری را با فضایی آشنا کند که امیدوار است در دهه‌های آینده به سمت پذیرش انبوه حرکت کند. تعدادی از ستارگان ورزش شروع به ایجاد مسیری برای مردم کرده اند تا بتوانند بخشی از حقوق خود را برای دریافت یا خرید ارزهای دیجیتال بپذیرند یا تخصیص دهند. بازیکنان NFL دوباره با کمک های Odell Beckham Jr و Aaron Rodgers، Trevor Lawrence و Saquon Barkley با دریافت یا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال، سرفصل خبرها شدند. در استرالیا، باشگاه بیسبال Perth Heat قراردادی را با پردازنده پرداخت بیتکوین OpenNode امضا کرد تا به برخی از بازیکنان و کارکنان خود در بیتکوین پرداخت کند.  موارد جداگانه ای وجود داشته است که ارز دیجیتال و دنیای ورزش با هم برخورد کرده اند. این نسبتاً بی ضرر است، اما نشان می دهد که ادغام ارزهای دیجیتال و شاخه های مرتبط با آن در دنیای ورزش گاهی اوقات می تواند در قلمرو ناشناخته ها قرار گیرد. بعضی چیزها فوق العاده کار می کنند و جذابیت پیدا می کنند در حالی که بعضی دیگر از موفقیت یکسانی برخوردار نیستند، اما قطار فرزندخواندگی همچنان ادامه دارد.